Tilsynsrapport for Lærken 2023-2024
Fakta om tilsynet i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune er toårigt med både anmeldte og uanmeldte tilsyn.
Tilsynet i Høje
Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis
hvert andet år.
Den 2-årige tilsynsperiode omtales hh. År 1 og År 2 i tilsynet og følger skoleåret. Forvaltningen kan tillige komme på tilsyn udenfor de planlagte perioder. Det vil fremgå af rapporten hvilken periode den enkelte vurdering er foretaget i.
Tilsynet består af kontrol og udvikling
Formålet med tilsynets observationer og dialoger er både at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet.
Tilsynet afleder anbefalinger til udvikling og kan tillige aflede forvaltningens forventninger om udvikling. Begge dele vil fremgå af tilsynsrapporten.
Mens lederen har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling af de områder der påpeges i tilsynsrapporten, så har lederen mulighed for selv at vurdere, hvilke anbefalinger der i øvrigt inddrages i dagtilbuddets fremadrettede udviklingsfokus.
Observationer med KIDS
Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Der afledes et gennemsnit af KIDS vurderingen som indikation for om der overordnet set er grund til bekymring for det pædagogiske læringsmiljø. Det anses for at være bekymrende, hvis gennemsnittet ligger under 60%.
Der afledes tillige en gennemsnitlig vurdering af 9 tematiske områder af det pædagogiske læringsmiljø. Hvis gennemsnittet ligger under 60% på en eller flere af disse områder eller der er enkelte items i KIDS materialet af væsentlig betydning, som scorer meget lavt, giver det anledning til en selvstændig vurdering af, om der er grund til bekymring for det pædagogiske læringsmiljø.
Ny beregningsmodel i KIDS
I 2023 udkom en revideret udgave af KIDS med en ny måde at beregne gennemsnit i materialet. De tal der fremgår af denne rapport, er tilpasset den gamle beregningsmodel af hensyn til forvaltningens mulighed for at skabe sammenlignelighed i forhold til seneste KIDS resultater.
I tilsynsåret 2025-26 hvor der på ny føres tilsyn med KIDS observationer, reguleres der herfor, så de fremtidige vurderinger fremstår i overensstemmelse med den nye beregningsmodel.
Skærpet tilsyn
Et dagtilbud kan komme under skærpet tilsyn hvis forvaltningen finder anledning til bekymring eller alvorlig bekymring for det pædagogiske læringsmiljø eller andre forhold i dagtilbuddet, som sænker kvaliteten af opgaveløsningen i bekymrende grad.
Hvis dagtilbuddet er under skærpet tilsyn, forpligtes forvaltningen til at sikre at der udfærdiges en handleplan, følges op på aftalerne i handleplanen og gennemføres en ny vurdering.
Ved ’alvorlig bekymring’ involveres forældrebestyrelsen i udarbejdelse af handleplanen.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om dagtilbuddet er under skærpet tilsyn og om forældrebestyrelsen har været involveret.
Du kan finde mere information om tilsynet i Høje Taastrup Kommune her: Her kan du læse om tilsyn på 0-6 års området i Høje-Taastrup Kommune.
Tilsynsrapport for dagtilbuddet Lærken
Tilsynsrapport – juni 2024
Det ordinære tilsyn med dagtilbuddet Lærken blev gennemført i november 2023. Her kom dagtilbuddet under skærpet tilsyn.
Denne rapport er skrevet på baggrund af et uanmeldt opfølgende tilsyn i juni 2024 med observationer i praksis samt anmeldt tilsynsdialog med ledelse og medarbejdere.
1. Fakta om dagtilbuddet og deltagelse i tilsynet 2024
Dagtilbudstype
Lærken er en integreret kommunal daginstitution, som er en del af landsbyordningen i Reerslev
Forældresamarbejde
Landsbyordningen har en fællesforældrebestyrelse.
I dagtilbuddet Lærken er der en kontaktforældregruppe
Observationer i Praksis
Tilsynsførende Camilla Knak
Deltager ved tilsynsdialog med ledelse
Tilsynsførende Susan Blaabjerg
Tilsynsførende Camilla Knak
Pædagogiske leder Tina Vium Green Lind
Skoleleder Anette Ahrenst
Dagtilbudschef Maj-Britt Thy
Deltagere ved tilsynsdialog med medarbejdere
Tilsynsførende Camilla Knak
Pædagogiks leder Tina Vium Green Lind
2. Generelle bemærkninger – juni 2024
Generelle bemærkninger vedr. tilsynet i juni 2024
Dagtilbuddet har arbejdet målrettet med de handleplaner, der blev sat i værk i forlængelse af det seneste tilsyn. Arbejdet har haft den ønskede effekt, og dagtilbuddet er tæt på at være i mål med de fleste at de igangsatte indsatser.
Handleplanerne har bl.a. fokus på at personalet skulle opnå kompetencer i konflikthåndtering, og understøttelse af børn i konfliktsituationer.
Personalet har opnået viden om anvendelse af sprogtrappen og dialogredskabet gennem kurser og oplæg fra kommunes sprogkonsulent.
I forhold til dagtilbuddets handleplansarbejde med udvikling af en evaluering via arbejdet med Aktionslæringsmodellen, er dagtilbuddet endnu kun i den spæde start med arbejdet med implementering af indsatsen. Det er derfor for tidligt at sige, at den vil have den forventede effekt. Forvaltningen har tiltro til indsatsen vil løfte kvaliteten, når først den er færdigimplementeret.
3. Samlede konklusion på tilsynet – juni 2024
Dagtilbuddet har øget kvaliteten. Dagtilbuddet er forsat i gang med at skabe positive forandringer gennem det gode handleplansarbejde, der har været i gang, siden dagtilbuddet kom under skærpet tilsyn i november 2023.
Der er ikke længere anledning til bekymring for det pædagogiske læringsmiljø i Lærken, og dagtilbuddet er derfor ikke længere under skærpet tilsyn.
Men da forvaltningen ønsker at sikre sig, at dagtilbuddet Lærken kommer helt i mål med de indsatser, der er arbejdet med siden november 2023, er der forsat et tilsynsmæssigt forbehold. Dette betyder, at forvaltningen forsat vil følge og understøtte dagtilbuddet udvikling.
4. Dagtilbuddets udviklingsfokus for den kommende periode- juni 2024
Dagtilbuddet udviklingsfokus for perioden 2024-2025
Dagtilbuddet vil fastholde fokus på sprogarbejdet med afsæt i de udviklingspotentialer, som sproglæringsmiljøvurderingen gennemført i november 2023 pegede på.
KIDS-observationer senest fortaget juni 2024 viste, at dagtilbuddet med fordel kunne arbejde med mentalisering, bl.a. ved at tale med børnene om hvilke følelser, intentioner og udtryk, mennesker kan have.
Endvidere ønsker dagtilbuddet at arbejde med, hvordan personalet bliver endnu bedre til at deltage i børnenes leg, samt at facilitere, støtte, guide og rammesætte legen for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.
Dagtilbuddet ønsker, at aktionslæringsmodelen skal være en naturlig del af deres udviklingsarbejde. For at opnå dette vil det faglige fyrtårn og den pædagogiske leder bringe aktionslæringsmodellen i spil ved udviklingsprocesser på stue- og personalemøder, hvor der bl.a. vil blive arbejdet med konkret items fra KIDS. På disse møder bestræber dagtilbuddet, at alt personalet bliver trygge i at anvende modellen som udviklings- og evalueringsredskab, så de på sigt selv anvender redskabet.
5. Tilsynet observationer – juni 2024
Samlede vurdering af det pædagogiske læringsmiljø jf. KIDS
Samlede KIDS vurdering er på 74,9% og giver ikke anledning til bekymring.
Eventuelle bemærkninger vedrørende det pædagogiske læringsmiljø
I følgende tekst henviser scoren til: Score efter beregningsmodel, som er sammenlignelig med seneste KIDS observationer.
Det er lykkedes dagtilbuddet at øge kvaliteten af den pædagogiske praksis siden tilsynet i november 2023 fra en KIDS vurdering på 71,2% til den nuværende vurdering på 74,9%. Endvidere er der ikke længere nogle temaer, der ligger under 60%.
|
|
Score efter beregningsmodel, som er sammenlignelig med seneste KIDS observationer |
Score efter ny beregningsmodel som er indført i 2023 |
1 |
Fysiske omgivelser |
89% |
86,4% |
|
Indendørs |
88,3% |
85,4% |
|
Udendørs/legeplads |
90% |
87,5% |
2 |
Relationer |
73,3% |
66,7% |
3 |
Leg og aktivitet |
73,3% |
66,7% |
4 |
Socio-emotinel udvikling |
66% |
57,5% |
5 |
Demokratisk deltagelse |
67,5% |
59,5% |
6 |
Erfaringsdannelse, kreativ og kritisk tænkning |
73,3% |
66,7% |
7 |
Selvet og kroppen |
67,2% |
59,1% |
8 |
Kommunikation og sprog |
80% |
75% |
9 |
Opmærksomhed |
72% |
65% |
Tilsynsrapport for dagtilbuddet Lærken – tilsynsperioden 2023-24
Tilsynsrapport November 2023
Tilsynets År 1. i skoleåret 2023-24. Ordinært uanmeldt tilsyn med observationer i praksis samt anmeldte tilsynsdialoger med ledelse og medarbejdere.
Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet - november 2023
Dagtilbudstype
Lærken er en integreret kommunal daginstitution, som er en del af en landsbyordning i Reerslev.
Forældresamarbejde
Landsbyordningen har en forældrebestyrelse.
I dagtilbuddet Lærken er der en kontaktforældregruppe.
Observationer i praksis
Tilsynsførende Camilla Knak
Tilsynsdialog med ledelse
Tilsynsførende Rikke Toldam
Pædagogisk leder Tina Vium Green Lind
Skoleleder Anette Ahrenst
Dagtilbudschef Maja Wirenfeldt Vad Pedersen
Tilsynsdialog med medarbejdere
Tilsynsførende Camilla Knak
Fast personale i dagtilbuddet. (Det tilstræbes at alle faste medarbejdere er til stede, der kan være undtagelser i forbindelse med sygdom, ferie oa.)
Dagtilbuddets pædagogiske leder Tina Vium Green Lind
6a. Generelle bemærkninger - november 2023
Generelle bemærkninger vedr. tilsynet i november 2023
Der er generelt et godt samarbejde mellem ledelsen i landsbyordningen og forvaltningen. Lederen i dagtilbuddet har tillige samarbejde med andre pædagogiske ledere i kommunen.
Dagtilbuddet har haft fokus på at udvikle de fysiske læringsmiljøer siden seneste tilsyn med KIDS observationer, hvor dagtilbuddet var nymalet og læringsmiljøerne endnu ikke var kommet på plads.
Dagtilbuddet har haft en omfattende indsats i gang i forhold til at etablere de nye læringsmiljøer. I samme periode har dagtilbuddets faglige fyrtårn haft til opgave at observere egen praksis med afsæt i KIDS items og give sine kolleger feedback, som et led i et uddannelsesforløb.
Det er lykkedes dagtilbuddet at skabe værdi af observationerne og den følgende feedback.
Dermed er dagtilbuddet lykkedes med at kombinere opgaver, hvilket er en forudsætning for at lykkes med at arbejde med børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse samtidig med, at man løser de praktiske opgaver i hverdagen. Man har samtidig opnået væsentlig erfaring med at indsamle dokumentation til refleksion over, hvorledes man lykkes med det man har til hensigt.
Begge dele er centrale værdier i arbejdet med de pædagogiske læreplaner.
6b. Samlet konklusion på tilsynet - november 2023
Konklusion på tilsynet
Overordnet set viser observationerne af det pædagogiske læringsmiljø, at der generelt er et godt børneliv og den samlede KIDS score er over det overordnede niveau for bekymring på 60 %.
Samlet set giver de forhold, som tilsynsdialogen har afdækket, alligevel anledning til bekymring og dagtilbuddet Lærken underlægges nu skærpet tilsyn.
Med det skærpede tilsyn sættes der fokus på:
Daginstitutionens ansvar for at leve op til kravene i lovgivningen og de politiske indsatsområder.
Børnenes perspektiver, idet der mangler tilstrækkeligt blik for, hvordan irettesættende kommunikation og adfærd opleves af børnene og former læringsmiljøet.
Det er ledelsens ansvar at rette op på de bekymrende forhold og et samarbejde mellem forvaltningen og dagtilbuddet Lærken er blevet iværksat. Som følge heraf udarbejdes der en handleplan, hvor det bl.a. undersøges hvorledes forvaltningen kan bidrage yderligere til opgaven med at løfte kvaliteten.
6c. Dagtilbuddets udviklingsfokus for den kommende periode - november 2023
Udviklingsfokus for perioden 2024-25
Vi har i Lærken valgt fortsat at have fokus på sprog arbejdet efter en gennemført sproglæringsmiljøvurdering i november 2023.
Vi bliver opdateret på sprog trappen og dialogprofiler, gennem kurser og oplæg fra kommunens sprogkonsulenter.
I vores pædagogiske tilsyn (KIDS) kunne vi med fordel arbejde mere med det socioemotionelle.
Personalet bliver klædt på til at anvende værktøjer fra et konflikthåndteringskursus. Vi har yderligere lavet en aktion hvor vi arbejder med mentalisering - inddragelse af børnene i det sociale fællesskab, hvor den voksne er opmærksom på børnenes indbyrdes relationer og hjælper alle børnene med at blive inddraget i det sociale fællesskab.
Derudover vil Fyrtårn og leder bringe aktionslæringsmodellen mere i spil til personale-og stuemøder hvor der blandt andet bliver arbejdet med items fra kids. Vi bestræber os på at alt personale bliver trygge i at bruge aktionslæringsmodellen.
Nuværende leder er løbende blevet opkvalificeret til at kigge ind i personaletal samt i Rambøll.
6d. Tilsynets observationer – november 2023
Samlet vurdering af det pædagogiske læringsmiljø jf. KIDS
Samlet KIDS vurdering er på 71,2%,
Eventuelle bemærkninger vedrørende det pædagogiske læringsmiljø
Der er observeret én situation, hvor et barn er blevet trukket ud fra en legekrog ved armen og der er observeret en del sproglige irettesættelser i observationsperioden. Den irettesættende kommunikation og adfærd giver anledning til bekymring.
Forvaltningen forventer at dagtilbuddet arbejder med at øge kompetencer i forhold til konflikthåndtering, så man undgår at irettesætte eller tvinge børn og at der sættes fokus på at anerkende børnenes perspektiver, samarbejde med børnene og guide dem.
Tema |
Score efter beregningsmodel, som er sammenlignelig med seneste KIDS observationer |
Score efter ny beregningsmodel som er indført i 2023 |
|
1 |
Fysiske omgivelser |
83,3% |
79,5% |
Indendørs |
93,3% |
91,7% |
|
Udendørs legeplads |
72% |
65% |
|
2 |
Relationer |
64,7% |
56% |
3 |
Leg og aktivitet |
76,2% |
70,4% |
4 |
Socio-emotionel udvikling |
58% |
47,5% |
5 |
Demokratisk deltagelse |
62,5% |
53,1% |
6 |
Erfaringsdannelse, kreativ og kritisk tænkning |
68,3% |
60,4% |
7 |
Selvet og kroppen |
63,6% |
54,4% |
8 |
Kommunikation og sprog |
77,7% |
72,2% |
9 |
Opmærksomhed |
70% |
62,5% |
6e. Dialog om tilsynets øvrige temaer
Udviklingsfokus for perioden 2021-2023
Der har været fokus på udvikling af fysiske læringsmiljøer.
De fysiske læringsmiljøer er vurderet ved indeværende tilsyn med KIDS materialet, med et resultat på 93,9%.
Etablering af evalueringskultur ved Aktionslæring
Dagtilbuddet har gjort sig nogle erfaringer med aktionslæring.
Aktionslæringsarbejdet er primært båret af dagtilbuddets faglige fyrtårn.
Forvaltningen forventer at dagtilbuddet opkvalificerer hele personalet til arbejdet med udvikling og evaluering af praksis vha. aktionslæring.
Evaluering af læreplansarbejde
Dagtilbuddet Lærken har evalueret læreplansarbejdet vha. en evalueringsskabelon, som er udviklet på Danmarks Evalueringsinstitut.
Evalueringen har vist at dagtilbuddet, i højere grad end tidligere, følger op på sprogvurderinger.
Forvaltningen forventer at evaluering af læreplansarbejdet offentliggøres jf. lovgivning på området og at dette sker hurtigst muligt.
Forvaltningen har tilbudt dagtilbuddet praktisk hjælp til at lægge evalueringen på hjemmesiden
Skriftlig læreplan
Dagtilbuddet udtrykker ønske om at udvikle systematisk tilgang til både aktionslæring og koblingen til læreplansarbejdet i dagtilbuddet.
Den skriftlige læreplan af juli 2023 er under udvikling.
Forvaltningen forventer at den nye skriftlige læreplan af juli 2023 udarbejdes og offentliggøres jf. lovgivning på området og at dette gøres hurtigst mulig.
Forvaltningen har tilbudt dagtilbuddet praktisk hjælp til at lægge den skriftlige læreplan på hjemmesiden.
Inddragelse af forældrebestyrelse i læreplansarbejdet
Dagtilbuddet vurderer at der er et godt forældresamarbejde, hvor der bla. lyttes til forældres ønsker til dagtilbuddets praksis. Forældrebestyrelsen har dog ikke været formelt inddraget i læreplansarbejdet.
Forvaltningen forventer at forældrebestyrelsen inddrages i læreplansarbejdet, herunder inddragelse i udvælgelse af udviklingsfokus, jf. lovgivning på området.
Forvaltningen har stillet kompetencer til rådighed for kvalificering af samarbejdet med forældrebestyrelsen om læreplansarbejdet.
10 principper for forældresamarbejde
Dagtilbuddet vurderer, at kommunens 10 principper for forældresamarbejde opfyldes i den daglige praksis.
Inddragelse af forældre i børnenes læring
Dagtilbuddet vurderer, at den eksisterende praksis lever op til behovet.
Anvendelse af Rambøll Dialog som værktøj for ligeværdige forældresamtaler
Det var ikke muligt at få indblik i forældrenes engagement i Rambøll Dialog eller i medarbejdernes arbejde med Rambøll Dialog ved tilsynsdialogen.
Forældres engagement i anvendelse af Rambøll Dialog
Forvaltningen forventer, at dagtilbuddet iværksætter de nødvendige initiativer, for at dagtilbuddet har de relevante kompetencer til anvendelse af Rambøll Dialog, hvad angår at trække, analysere og anvende data.
Dagtilbuddets arbejde med Rambøll Dialog
Forvaltningen har stillet kompetencer til rådighed for relevant opkvalificering.
Uddannelsesniveau i dagtilbuddet
Der er en god balance mellem medhjælpere og pædagoguddannet personale i dagtilbuddet.
Kompetenceudvikling og lokale lærende arbejdsfællesskaber
Dagtilbuddet oplever et behov for kompetenceudvikling vedrørende understøttelse af børns udvikling af legekompetencer. Der foreligger dog ikke en konkret plan for kompetenceudvikling ved den indeværende tilsynsdialog.
Dagtilbuddet har deltaget på en uddannelse for faglige fyrtårne og ledere som har været udbudt af forvaltningen. Dagtilbuddet har identificeret yderligere behov for kompetenceudvikling i forhold til arbejdet med Aktionslæring i sammenhæng til læreplansarbejdet. Der foreligger dog ikke en konkret plan for kompetenceudvikling ved den indeværende tilsynsdialog.
Dagtilbuddet har deltaget i et kursus i sprogtrappen, som er et sprogkompetence vurderingsmateriale, som skal anvendes i Høje Taastrup Kommune. Dagtilbuddet har identificeret yderligere behov for kompetenceudvikling i at gennemføre sprogtrappevurderinger. Der foreligger dog ikke en konkret plan for kompetenceudvikling ved den indeværende tilsynsdialog.
I samarbejde med de øvrige afdelinger i landsbyordningen har hele dagtilbuddet deltaget i et længerevarende kursus i Low Arousal metoden fra en privat udbyder, der bl.a. fokuserer på konflikthåndtering.
Dagtilbuddet har tidligere identificeret et behov for opkvalificering for nogle medhjælpere, hvorefter der blev indgået et samarbejde med en privat udbyder. Medhjælperne gennemførte et kursus om basispædagogik og det vurderes at kurset har givet et godt udbytte.
Det anbefales at dagtilbuddet iværksætter de nødvendige initiativer, for at det samlede personale har de relevante kompetencer til løsning af dagtilbuddets opgaver.
Det anbefales tillige at der foretages en strategisk prioritering, således at de mest nødvendige opgaver prioriteres først, jf. børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Personale-sammensætning
Der er en god personalesammensætning i dagtilbuddet.
Fremmøde, personaleomsætning og fortsat engagement
Der er ikke behov for at sætte særligt fokus på sygefravær eller personaleomsætning i dagtilbuddet Lærken.