Tilsynsrapport for Daginstitutionen Lærken - september 2024
1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune
Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.
Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.
Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.
Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.
Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.
2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet
Dagtilbudstype: Lærken er et kommunalt dagtilbud med børn i alderen 0-6 år. Lærken er en del af Reerslev skoles landsbyordning. Samarbejder med klynge D. pr. marts 2025
Forældresamarbejde: Landsbyordningen har en fælles forældrebestyrelse. I dagtilbuddet Lærken er der en kontaktforældregruppe.
Deltagere ved tilsynsdialog:
- Tilsynsførende Susan Blaabjerg
- Pædagogisk leder Tina Virum Green Lind
- Sprogvejleder Linda Pia Pedersen
- Skoleleder Anette Ahrenst
- Fagligleder i SPC Mads Sode
3. Samlet konklusion på tilsynet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
4. Dagtilbuddets fokus for udvikling
Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.
Udviklingsfokusset er under udarbejdelse, der vil linkes hertil så snart det er færdiggjort.
5.
Bemærkninger med relevans
for tilsynet
Der er på nuværende tidspunkt ikke et fagligt fyrtårn i dagtilbuddet.
6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)
Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.
Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.
7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.
Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:
- Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.
7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Der er sket betydelige fremskridt siden sidste tilsynsdialog. Personalet er engagerede og arbejder målrettet med både kortsigtede og langsigtede mål. Der er fokus på kontinuerlig udvikling og evaluering for at sikre, at målene bliver opfyldt og integreret i daglig praksis.
Dagtilbuddet giver udtryk for høj grad af psykologisk tryghed. Denne åbenhed, om hvad der kan være på spil privat eller professionelt, sikrer at der kan tages hensyn og fagligheden ikke tilsidesættes. Feedback og Feedforward anvendes på personalemøder og gennem feedbackkulturen opleves det, at ting/indsatser forankres i praksis.
Dagtilbuddet har arbejdet med sikre kvalificeret udvikling i praksis, nyt tidspunkt for stuemøder har givet mere arbejdsro og opleves som meningsfuldt. Der har været fokus på at forskellige medarbejdere har fået tildelt tovholderfunktioner, hvilket medvirker til at sikre at opgaver bliver fuldt til dørs.
Dagtilbuddet har en del yngre ansatte, der arbejdes med on-boarding og understøttelse af disse.
8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis
Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.
Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.
Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv
Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
- Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
- Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.
- Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.
8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Der er gjort store fremskridt med at integrere læringsmål i det daglige arbejde. Personalet har deltaget i kurser og workshops for at forbedre deres kompetencer, især inden for konfliktløsning og mentalisering.
Der er arbejdet med at forstå og rumme følelser, både hos børn og voksne. En plakat om mentalisering er blevet hængt op for at gøre det synligt, tilgængeligt samt levende for alle.
Den pædagogiske leder og det fagligt fyrtårn har afdækket opmærksomheder, der skal arbejdes med og har bragt det til den øvrige personalegruppe på personalemøde. De er blevet opmærksomme på at udviklingsarbejdet er mere forankret i børnehaven, der også virker mere samstemte i deres tilgang til det pædagogiske arbejde. Dette er der en plan for at skabe videreudvikling i fremadrettet.
8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Der er blevet arbejdet intensivt med både kortsigtede og langsigtede mål. Data er blevet en naturlig del af planlægningen, og personalet er blevet fortrolige med at bruge data i deres arbejde.
Dagtilbuddet arbejder med skabeloner, planlægning af struktur samt praksisfortællinger. De giver udtryk for dette giver mere effektive og systematiserede møder.
8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet gør sig værdifulde erfaringer som et lærende arbejdsfællesskab og udviklingsarbejdet bidrager til positiv organisatorisk læring. Praksis udvikles og justeres. Aktionslæringsmodellen er anvendt i både udviklingsarbejdet og i arbejdet med fysiske læringsmiljøer og tydelige legezoner.
Dagtilbuddet har arbejdet med legemanuskripter med fokus på de voksnes deltagelse i leg, samt hvordan lege kan udvides. Disse er ophængt i de tematiske legezoner for at understøtte de voksne. Dagtilbudet vurderer, at børnene har færre fælles legereferencer end tidligere.
Medarbejderne føler ansvar og ejerskab for den positive udvikling af praksis. De oplever succeser i dette arbejde, og det motiverer til flere målrettede indsatser og afprøvninger i udviklingsarbejdet.
9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis
Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.
Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.
Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.
Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud
Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.
Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.
9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har en fast procedure, der sikrer at sprogvurderinger gennemføres som planlagt. Størstedelen af personalegruppen har deltaget i temaaften om sprogtrappen, og det har afhjulpet tvivlsspørgsmål.
Der er et mindre efterslæb på to børn over 2 år, der endnu ikke er sprogvurderet.
Der er ingen bekymringer i forhold til kvaliteten af udarbejdede sprogvurderinger.
Sprogtrappevurderingerne viser, at der bør være et særligt fokus på ”fælles opmærksomhed” og ”funktionelt sprog” da 54 % vurderes under trin.
9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har en fast procedure, der sikrer, at sprogvurderinger gennemføres som planlagt, at der udarbejdes skriftlige fokuspunkter for de børn, hvor en sprogvurdering har vist, at de har behov for en understøttende indsats, samt at alle forældre tilbydes vejledning i, hvordan de kan understøtte deres børns sproglige udvikling i hjemmelæringsmiljøet.
9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Dagtilbuddet har ikke børn i dette tilbud på nuværende tidspunkt.
9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger
Begrundelse:
Dagtilbuddet arbejder med planlægning i forskellige teams. Dagtilbuddet har fælles indsatser omkring legemanuskripter, LAHOPL (Lange Autentiske Hands-On Projektbaserede Læringsforløb), bogkufferter, dialogisk læsning med mere.
9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater
Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.
Begrundelse:
Medarbejderne er blevet opmærksomme på, hvor stor en udvikling et øget fokus på udviklingspunkter kan give og hvorledes dette kommer til udtryk i børnegruppen.
Dagtilbuddet har en plan for hvordan data og opmærksomheder fra sproglæringsmiljøvurderingen skal deles med den samlede personalegruppe. På baggrund af denne data vil den samlede personalegruppe udarbejde aktionslæringsindsatser, der kan arbejdes med fremadrettet.